معضل اصلی در بحث عملیات اجرایی راه آهن ایلام، تامین مالی است
مناقصه ۲ قطعه از مجموع ۸۰ کیلومتر خط آهن در محدوده استان ایلام نیز برگزار و پیمانکار آن نیز مشخص شده است اما موضوع اصلی در بحث عملیات اجرایی راه آهن ایلام، تامین مالی است که باید از سوی سازمان برنامه و بودجه پیگیری شود.

رواق مدیا | روایت اقتصاد ایران - استان مرزی ایلام جزو معدود استانهایی است که تا کنون از امکان اتصال به شبکه سراسری راهآهن نیز بیبهره مانده است، کوهستانی و سختگذر بودن راههای ایلام، بالا بودن هزینه تمام شده ایجاد راههای اصلی و افزایش نیافتن پروازهای فرودگاهی در این استان خواسته یا ناخواسته، ذهن مردم را معطوف به استفاده از شبکه سراسری راهآهن میکند.
این در حالی است که صدای سوت قطار با سالها پیش در این استان مرزنشین با وجود همه ظرفیتها و داشتههای اقتصادی، تجاری، فرهنگی، مرزی، بینالمللی، دفاع مقدس و … به گوش میرسید و امروز نه تنها مردم این سامان بلکه مردم اقصی نقاط کشور از مزیت راهآهن در ایلام بهرهمند میشدند.
کلنگ زنی بدون اعتبار پروژه راه آهن ایلام
در ۲ سال گذشته و در ایام هفته دولت(سال ۱۴۰۱) با حضور معاون وقت وزیر راه و شهرسازی، استاندار ایلام، نمایندگان مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استانی کلنگ اتصال ایلام به شبکه ریلی به زمین زده شد.
معاون وقت وزیر راه و شهرسازی در این آیین با بیان اینکه شبکه ریلی در غرب کشور از پروژههای اولویتدار وزارت راه و شهرسازی است، گفت: برای پروژه راه آهن ایلام اعتباری معادل ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اختصاص یافته است.
مسئولان وقت اداره کل راه و شهرسازی ایلام نیز در این آیین بیان کردند: از محل اعتبارات ملی ۱۷ کیلومتر پروژه راه آهن ایلام از سمت اسلام آباد غرب به ایوان شروع شد که ایستگاه اصلی در چوار بود، در مجموع این خط ریلی ۷۵ کیلومتر و در ۴ قطعه اجرا می شود که قطعه یک آن که با طول ۱۷ کیلومتر ، آغاز شد.
وزیر وقت راه و شهرسازی به ایلام در سفر مردادماه سال گذشته به استان با اشاره به آخرین وضعیت راه آهن ایلام، گفت: پروژه ریلی اسلام آباد - ایلام به طول ۹۰ کیلومتر و پروژه ریلی اندیمشک - دهلران به طول ۱۱۰ کیلومتر بهزودی منابع لازم از طریق ماده ۵۶ تزریق میشود.
وی تصریح کرد: از یک سری منابع دیگر اعتبارات لازم برای تسریع در روند پروژههای ریلی استان ایلام از ۲ سمت تزریق خواهد شد و در مجموع ۲۰۰ کیلومتر خط ریلی در استان ایجاد میشود.
عدم تخصیص اعتبار و جمعآوری تجهیزات کارگاه پیمانکار فاز اول پروژه
معاون وقت وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز تیرماه سال جاری در سفر به استان با بیان اینکه بخشی از منابع مالی مورد نیاز راهآهن ایلام از محل تهاتر نفت تامین میشود، گفت: قرارداد اجرای این پروژه در ۲ قطعه منعقد شده است.
وی با اشاره به اینکه پیشرفت زیرسازی و زیرساختی خط ریل مسیر کرمانشاه تا اسلام آباد حدود ۸۲ درصد است، افزود: مناقصه ۲ قطعه از مجموع ۸۰ کیلومتر خط آهن در محدوده استان ایلام نیز برگزار و پیمانکار آن نیز مشخص شده است اما موضوع اصلی در بحث عملیات اجرایی راه آهن ایلام، تامین مالی است که باید از سوی سازمان برنامه و بودجه پیگیری شود.
وی با اشاره به اینکه باید منتظر بود که به خط آهن کرمانشاه به سمت اسلام آباد تکمیل شود و ۸۰ کیلومتر بعدی به سمت ایلام آغاز شود، ابراز کرد: در عین حال هم اکنون قراردادهای عملیات اجرایی این خط آهن منعقد شده و دولت هم اقدام خوبی برای آغاز این خط ریلی انجام داد که تامین مالی این محدوده در استان ایلام از محل تهاتر منابع نفتی انجام شود.
بر اساس اطلاعات به دست آمده توسط خبرنگار ایرنا، برای شروع عملیات اجرایی فاز اول پروژه راه آهن ایلام پیمانکار مربوطه پروژه تجهیز کارگاه کرد اما بعد از مدتی به دلیل عدم تخصیص اعتبار کارگاه جمع آوری و از استان خارج شد.
این در حالی بود که مسئولان راه و شهرسازی استان ایلام دی ماه سال گذشته از تامین اعتبار ۱۰ هزار میلیارد ریال به صورت نقد و پنج هزار میلیارد ریال به صورت اوراق در قالب ماده ۵۶ تسهیلات بانکی برای احداث خط راه آهن استان ایلام خبر دادند اما متاسفانه هیچ کدام از این اقدامات تا کنون عملی و اجرایی نشده و پروژه راه آهن ایلام هم اکنون در حالهای از ابهام قرار دارد.
انتهای پیام/.
منبع: ایرنا