دندهعقب ولوو از برنامه تولید خودروهای برقی
شرکت خودروسازی «ولوو کارز» به دلیل کاهش تقاضای مصرف خودروهای برقی، برنامه خود را برای تولید خودروهای برقی تا سال ۲۰۳۰ به تعویق انداخته است. این تغییر، آخرین تصمیم اتخاذشده در میان خودروسازان بزرگ است.

به گزارش رواق، شرکت خودروسازی سوئدی «ولوو کارز» به دلیل کاهش تقاضا برای خودروهای برقی، از هدف خود برای فروش انحصاری این خودروها تا سال ۲۰۳۰ عقبنشینی کرده است. پس از اعلام این تصمیم، سهام ولوو بیش از ۴ درصد کاهش یافت، در حالی که در شش ماه گذشته سهام این شرکت ۱۲ درصد افت کرده بود.
در حال حاضر، ولوو برنامهریزی کرده است که تا سال ۲۰۳۰ حدود ۹۰ تا ۱۰۰ درصد از فروش جهانی خود را به خودروهای برقی اختصاص دهد و همچنین انتظار دارد تا اواسط این دهه بین ۵۰ تا ۶۰ درصد از تولیداتش را به خودروهای برقی تبدیل کند تا به سوی تبدیل شدن به یک خودروساز برقی پیش برود.
علاوه بر این، این شرکت اعلام کرده است که ۲۶ درصد از تولیدات فعلیاش شامل خودروهای برقی است که بالاترین سهم در مقایسه با دیگر رقبا در این صنعت محسوب میشود.
افزایش تقاضا برای خودروهای هیبریدی و کاهش قیمت خودروهای برقی بر سودآوری این خودروسازان تاثیر گذاشته است. به گفته ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، تمایلات مصرفکنندگان از خودروهای کاملاً برقی به سمت خودروهای هیبریدی تغییر کرده و به همین دلیل، تسلا از سال ۲۰۲۳ با کاهش حاشیه سود و رشد محدود مواجه شده است.
علاوه بر این، صنعت خودروسازی با چالشهای جدیدی روبروست؛ از جمله تعرفههای وارداتی جدیدی که اتحادیه اروپا و ایالات متحده بر خودروهای برقی تولید شده در چین اعمال کردهاند.
ولوو همچنین تأکید کرده که در گذشته، مشوقهای دولتی برای وسایل نقلیه با انرژیهای تجدیدپذیر باعث افزایش تقاضا برای خودروهای برقی شده بود، اما با پایان این مشوقها و کاهش قیمت نفت خام، جذابیت این خودروها کاهش یافته است. به همین دلیل، وجود سیاستهای حمایتی و پایدارتر دولتی برای ترویج خودروهای برقی ضروری به نظر میرسد.
به گزارش یورونیوز، ولوو کارز که متعلق به هولدینگ جیلی چین است، آخرین خودروساز بزرگی است که از برنامههای گسترده تولید خودروهای برقی عقبنشینی کرده، اما همچنان به هدف خود برای دستیابی به انتشار صفر گازهای گلخانهای تا سال ۲۰۴۰ پایبند است.