نوسازی ناوگان فرسوده؛ اولویت مقابله با ناترازی سوخت
مدیرعامل شرکت ملی پخش و پالایش فرآوردههای نفتی، ناترازی سوخت را یک بحران جدی شمرده است و پیشنهاد داده مسئله نوسازی ناوگان فرسوده در اولویت قرار بگیرد.

به گزارش رواق ، مدیرعامل شرکت ملی پخش و پالایش فرآوردههای نفتی اظهار داشته که ناترازی سوخت تبدیل به یک بحران جدی شده است.
به گفته وی لازم است نهادها و مجموعههای مرتبط با حملونقل، برنامهی مشترک برای کاهش ناترازی و متنوعسازی سبد سوخت تدوین کنند.
محمدصادق عظیمیفر، مدیرعامل شرکت ملی پخش و پالایش فرآوردههای نفتی میگوید یکی از علل اصلی افزایش مصرف بنزین در کشور، فرسودگی ناوگان حملونقل است. به گفته وی سهم پایین حملونقل عمومی در جابهجایی مسافر و کالا در سطح شهرها، عامل دیگر ناترازی سوخت تلقی شده است.
علاوه بر این موضوع، استفاده از سیانجی در سبد سوخت کشور طی سالهای گذشته کاهش یافته است. آمار کاهش استفاده از این سوخت طی سال گذشته ۱۴ درصد، معادل ۳ میلیون متر مکعب در روز اعلام شده است.
به گفته عظیمیفر افزایش مصرف بنزین، هم از نظر اقتصادی و هم از نظر زیستمحیطی، مانند احتراق ناقص سوخت در خودروهای فرسوده، بر کیفیت هوای شهرها بهویژه کلانشهرها تأثیر جدی خواهد گذاشت.
بر این اساس ظرفیتهای قانونی خوبی برای توسعه سیانجی وجود دارد که میتواند جهش قابل توجهی در سهم مصرف این سوخت و نوسازی ناوگان فرسوده ایجاد کند. همچنین عظیمیفر عنوان کرد بهمنظور متنوعسازی سبد سوخت، استفاده از سوختهای دیگر مانند الپیجی در دست مطالعه است.
در نهایت مدیرعامل شرکت ملی پخش و پالایش میگوید نوسازی ناوگان فرسوده کشور با اولویت حملونقل عمومی باید در دستور کار قرار بگیرد.
وی اعلام کرد که ۵۰ درصد ناوگان موتوری و خودرویی و ۹۰ درصد موتور سیکلتها، فرسوده هستند.
انتهای پیام/.