اجاق گاز و تلویزیون رنگی؛ پرمصرف‌ترین کالاهای سرمایه‌ای

۰۱ مهر ۱۴۰۳
کدخبر : ۱۸۰۷۶

مرکز آمار اخیرا گزارشی منتشر کرده که بر اساس آن، پرمصرف‌ترین کالاهای سرمایه‌ای خانوارهای ایرانی و نوع سوخت عمده مصرفی برای تامین گرمایش به تفکیک شهر و روستا را ارائه می‌کند.

اجاق گاز و تلویزیون رنگی؛ پرمصرف‌ترین کالاهای سرمایه‌ای

به گزارش رواق، مرکز آمار گزارشی منتشر کرده که در آن کالاهای سرمایه‌ای پرطرفدار در ۱۴۰۲ به تفکیک شهر و روستا بررسی شده است.

پرمصرف‌ترین کالاهای سرمایه‌ای در میان خانوارهای ایرانی

بر این اساس، می‌‌توان مشاهده کرد ۲ کالای اجاق گاز و تلویزیون رنگی تقریبا در تمامی خانه‌ها وجود دارد. این گزارش نشان می‌دهد ۹۸.۵ درصد خانوار شهری و ۹۸.۱ درصد خانوار روستایی، از اجاق گاز استفاده می‌کنند.

همچنین ۹۷.۱ درصد خانوارها در مناطق شهری از تلویزیون رنگی استفاده می‌کنند درحالی‌که این نسبت در روستاها به ۹۴.۳ درصد می‌رسد.

در جایگاه بعدی، جاروبرقی پراستفاده‌ترین کالای سرمایه‌ای میان خانوارهای ایرانی قرار دارد. آمارها نشان می‌دهد در مجموع ۹۳ درصد خانواده‌ها در نقاط شهری و ۷۱.۶ درصد در نقاط روستایی، از این وسیله استفاده می‌کنند.

ادامه این گزارش حاکی از آن است که ماشین لباسشویی در خانه ۸۹.۴ درصد خانواده‌های شهری وجود دارد. این درحالی است که تعداد خانوارهای روستایی مجهز به لباسشویی، حدود ۶۲.۶ درصد برآورد شده‌ است.

چند درصد از خانوار دارای یخچال هستند؟

به‌طور کلی بنظر می‌رسد یخچال پرطرفدارترین کالای سرمایه‌ای میان خانوارها باشد اما آمارها به دلیل تفکیک کالای یخچال، فریزر و یخچال فریزر، به خوبی گویای این موضوع نیستند. بر این اساس در سال ۱۴۰۲، ۶۹.۲ درصد خانوارهای شهری از یخچال فریزر، ۳۱.۹ درصد از یخچال و ۲۱.۶ درصد از فریز استفاده کرده‌اند.

در مقابل این آمار در مناطق روستایی به ۵۶.۹ درصد، ۴۴.۱ درصد و ۱۳.۶ درصد در ازای استفاده از به ترتیب یخچال فریزر، یخچال و فریزر می‌رسد.

کالاهایی با هدف حمل و نقل

اتومبیل یکی دیگر از کالاهای پرطرفدار سرمایه‌ای است که گاها با هدف سرمایه‌گذاری نیز خریداری می‌شود. گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که حدود ۵۴.۷ درصد خانوارهای شهری در سال ۱۴۰۲ از اتومبیل شخصی استفاده کرده‌اند؛ این عدد در مناطق روستایی به ۳۷.۷ درصد کاهش پیدا می‌کند.

همچنین داده‌ها نشان می‌دهد ۱۳ درصد خانواده‌های شهری از موتورسیکلت برخوردار بوده‌اند درحالیکه نسبت خانوارهای روستایی دارای موتور سیکلت در ۱۴۰۲ به ۲۲.۴ درصد می‌رسد.

دوچرخه نیز یکی دیگر از کالاهای سرمایه‌ای است که علاوه بر وسیله حمل‌ونقل، کالایی برای سرگرمی و ورزش نیز تلقی می‌شود. در سال گذشته ۹.۳ درصد خانوارهای شهری و ۶.۶ درصد خانوارها در نقاط روستایی، دوچرخه داشته‌اند.

این کالاها خریدار زیادی ندارند

ماکروویو و ماشین ظرفشویی، آخرین اقلام مورد بررسی گزارش مرکز آمار است. بر این اساس ۱۵.۲ درصد خانوار مناطق شهری از ماکروویو استفاده کرده‌اند، این عدد در مناطق روستایی به ۳.۲ درصد کاهش می‌یابد.

همچنین ۸.۷ درصد خانواده‌های شهری و تقریبا ۰.۵ درصد خانوده‌های روستایی از ماشین ظرفشویی استفاده کرده‌اند.

سوخت مصرفی خانواده‌ها برای گرم نگه‌ داشتن خانه خود

در بخش دیگری از گزارش مرکز آمار، درصد خانوارها بر حسب نوع سوخت عمده مصرفی برای گرما، بررسی شده است. نتایج حاصل از آن است که ۹۵.۸ درصد خانوارها در نقاط شهری، از گاز طبیعی و شبکه عمومی بهره‌مند بوده‌اند؛ این نسبت در قیاس با سال ۱۴۰۱ حدود ۰.۳ واحد درصد افزایش یافته است.

در مقابل گاز طبیعی شبکه عمومی، نیاز ۸۰.۷ درصد خانوارها در مناطق روستایی طی سال ۱۴۰۲ را پاسخ داده است. قابل توجه است در سال ۱۴۰۱ شاخص مذکور حدود ۷۹.۴ درصد بود.

این گزارش نشان می‌دهد از میان کل خانوارهای شهری، حدود ۲.۱ درصد از برق، ۱.۲ درصد از نفت سفید، ۰.۲ درصد از گاز مایع و ۰.۸ درصد از سایر موارد برای تامین گرما خانه‌های خود استفاده کرده‌اند.

در مقابل در نقاط روستایی، حدود ۸.۷ درصد خانوار از نفت سفید، ۵.۸ درصد از برق، ۱.۴ درصد از گاز مایع و ۳.۴ درصد از سایر موارد با هدف مذکور استفاده کرده‌اند.