انتقاد مجلس از رشد ۳۰ درصدی قیمت خودرو/ تعرفه واردات خودرو کاهش مییابد؟
با انتشار خبر افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودرو در ۲۸ آبان، کمیسیون اقتصادی مجلس کاهش تعرفه واردات خودرو را از ۸۰ به ۶۰ درصد تصویب کرد.
به گزارش رواق، در روزهای اخیر شایعاتی درباره افزایش قیمت خودرو در فضای مجازی منتشر شد که ابتدا با تکذیب سازمان حمایت از مصرفکننده مواجه گردید. اما در نهایت، این خبر در تاریخ ۲۸ آبان ۱۴۰۳ به طور رسمی از سوی وزارت صمت تأیید و ابلاغ شد. طبق این بخشنامه، خودروسازان مجاز به افزایش میانگین ۳۰ درصدی قیمت خودرو شدند.
بررسیها نشان میدهد که آخرین تغییر رسمی قیمت خودرو به اواخر فروردین ۱۴۰۲ بازمیگردد؛ زمانی که قیمتها بین ۱۰ تا ۴۹ درصد افزایش یافت. اکنون، پس از ۱۸ ماه تثبیت قیمتها و با وجود تورم گسترده در سایر بخشهای اقتصادی، مجوز افزایش قیمت خودرو صادر شده است.
راهکار مجلس برای مقابله با افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودرو
در واکنش به افزایش قیمت خودرو، کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۴ در تاریخ ۲۹ آبان ۱۴۰۳ اعلام کرد که تعرفه واردات خودرو برای سال آینده به ۶۰ درصد کاهش یافته است.
این کاهش در حالی رخ میدهد که تعرفه واردات خودرو پیشتر از ۱۰۰ درصد به ۸۰ درصد کاهش یافته بود. حالا، با مجوز رسمی برای افزایش میانگین ۳۰ درصدی قیمت خودروهای داخلی، تصمیم به کاهش بیشتر تعرفه واردات گرفته شده است.
این اقدام از یک سو میتواند به کاهش انحصار تولیدکنندگان داخلی و تعدیل قیمتها کمک کند، اما از سوی دیگر، با توجه به تخصیص ۲ میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو، کاهش تعرفهها ممکن است درآمدهای دولت را تحت تأثیر قرار دهد و به مخالفت تیم اقتصادی دولت منجر شود.
جدال وزارت صمت و وزارت اقتصاد، با مداخله کمیسیون اقتصادی مجلس
زیان انباشته خودروسازان یکی از چالشهای اساسی صنعت خودرو است که تاکنون با پیشنهاداتی نظیر عرضه خودرو در بورس و یا افزایش قیمت تولیدات کارخانهای به آن پرداخته شده است.
وزارت اقتصاد و سازمان بورس پیشتر از عرضه خودرو در بورس حمایت کرده و این اقدام را ابزاری برای افزایش شفافیت، نزدیک شدن قیمت بازار به قیمت کارخانه، و در نهایت کاهش زیان انباشته خودروسازان عنوان کرده بودند. در مقابل، وزارت صمت و شورای رقابت با تأیید افزایش قیمت خودرو درب کارخانه، راهکار دیگری را برای کاهش زیان انباشته خودروسازان در پیش گرفتهاند.
محمد اتابک، وزیر صمت، در این خصوص اظهار داشت که عرضه خودرو در بورس در هیچ کشوری مرسوم نیست و این روش را نامناسب دانست. او تأکید کرد که خودرو باید بهصورت رقابتی عرضه شود و واردات خودروهای نو و کارکرده نیز برای تقویت رقابت در حال انجام است. وی اشاره کرد که تاکنون حدود ۶۵ هزار خودرو وارد کشور شده و مشکل تأمین ارز برای واردات نیز وجود ندارد.
با وجود اختلافنظر وزارت صمت و وزارت اقتصاد در مورد نحوه عرضه خودرو، هر دو بر لزوم کاهش زیان انباشته خودروسازان توافق دارند. این موضوع همچنین در کمیسیون اقتصادی مجلس با پیشنهادهایی مانند افزایش واردات خودرو و کاهش انحصار خودروسازان دنبال میشود. هدف این رویکردها ایجاد تعادل در بازار خودرو و تقویت رقابت است.
انتهای پیام/.