خودروهای فرسوده، متهم ردیف اول ناترازی سوخت
بحران ناترازی سوخت فراتر از اقتصاد است؛ تهدیدی که ابعاد اجتماعی، زیستمحیطی و حتی سیاسی دارد.
تصور کنید که روزانه ۱۱ میلیون لیتر بنزین و ۴ میلیون لیتر گازوئیل به کشور وارد میشود؛ آنهم با قیمت دلاری. این عددها تنها به سال ۱۴۰۲ مربوط نمیشوند. پیشبینیهای رسمی نشان میدهد که اگر روند فعلی ادامه یابد، تا سال ۱۴۰۶ ناترازی روزانه بنزین به ۳۷ میلیون لیتر و گازوئیل به ۱۸.۸ میلیون لیتر خواهد رسید. این یعنی دولت چهاردهم باید سالانه ۱۴ میلیارد دلار فقط برای واردات سوخت هزینه کند. با نرخ فعلی دلار، این رقم معادل ۹۰۰ هزار میلیارد تومان است؛ رقمی که بهتنهایی بیش از دو برابر بودجه عمرانی کل کشور در سال جاری است. چنین وضعیتی فشار سنگینی بر منابع مالی کشور وارد میکند و تهدیدی جدی برای توان اقتصادی دولت محسوب میشود.