انگیزه ترکیه از فشار وارد کردن به کامیوندارهای ایرانی چیست؟
در هفتههای اخیر، صدها کامیون ایرانی، به دلیل عدم توان پرداخت مالیات درخواستی ترکیه برای سوخت، در صفهای طولانی و سرمای زمستان، پشت مرز بازرگان در انتظار ورود به ترکیه بودند.
در هفتههای اخیر، صدها کامیون ایرانی به دلیل عدم توان پرداخت مالیات درخواستی ترکیه برای سوخت، در صفهای طولانی و سرمای زمستان پشت مرز بازرگان منتظر ورود به ترکیه هستند.
ماجرای این توقف و تنش مرزی از چند ماه پیش آغاز شد، زمانی که ایران بهمنظور مقابله با قاچاق سوخت، سیاستی به نام «فول باک» را اجرا کرد. بر اساس این سیاست، کامیونهای خارجی که وارد ایران میشدند، ملزم به پرداخت هزینه سوخت مصرفی به نرخ واقعی شدند. این سیاست از حدود دو سال پیش برای کامیونهای ایرانی نیز اعمال شده بود، بهطوریکه رانندگان ایرانی به ازای هر لیتر سوخت، ۵۵ هزار تومان پرداخت میکردند. هدف از این اقدام، جلوگیری از سوءاستفاده از قیمت یارانهای سوخت در ایران بود. قیمت گازوئیل در ایران ۳۰۰ تومان یارانهای و ۵۵ هزار تومان صادراتی است، در حالی که همین سوخت در ترکیه حدود ۲۸ لیر، معادل ۶۰ هزار تومان، به فروش میرسد.
ترکیه، بهعنوان یکی از اصلیترین شرکای ترانزیتی ایران، به این سیاست اعتراض کرد و خواستار لغو آن شد. با شکست مذاکرات برای یافتن راهحل مشترک، ترکیه در اقدامی متقابل معافیت مالیاتی سوخت برای کامیونهای ایرانی را لغو کرد و اعلام کرد که رانندگان ایرانی باید برای کل ظرفیت باک خودرو، چه خالی و چه پر، مالیات پرداخت کنند. این اقدام ترکیه باعث ایجاد صفهای طولانی در مرز بازرگان و مشکلات جدی برای رانندگان ایرانی شده است.