سایه فیلترینگ حساب‌نشده بر اقتصاد دیجیتال

۱۰ بهمن ۱۴۰۳
کدخبر : ۲۸۰۲۷

طبق گزارش اتاق بازرگانی، تنها در سه ماه نخست فیلترینگ، کسب‌وکارهای دیجیتال حدود ۱۱۵ هزار میلیارد تومان از فروش اسمی خود را از دست دادند. این رقم چیزی در حدود ۲۲ میلیون دلار زیان روزانه برای فضای کسب‌وکار آنلاین برآورد شده است.

آمارهای مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی نشان می‌دهد که طی این سال‌ها، کسب‌وکارهای اینترنتی از چند هزار واحد محدود به بیش از دو میلیون واحد در سال ۱۴۰۲ رسیده‌اند. هم‌زمان، سهم تجارت الکترونیک در تولید ناخالص داخلی نیز در روندی کم‌سابقه، به ۱۶.۶ درصد صعود کرده است.

درست در اوج این رونق، سیاست فیلترینگ در مهر ۱۴۰۱ فرود آمد. محدودیت و انسداد رسانه‌های اجتماعی، پلتفرم‌های پربازدید و برخی ابزارهای ارتباطی، برخلاف انتظار بسیاری، تأثیر عمیقی بر درآمد و گردش مالی کسب‌وکارهای اینترنتی گذاشت. طبق گزارش اتاق بازرگانی، تنها در سه ماه نخست این محدودیت‌ها، کسب‌وکارهای دیجیتال حدود ۱۱۵ هزار میلیارد تومان از فروش اسمی خود را از دست دادند. این رقم چیزی در حدود ۲۲ میلیون دلار زیان روزانه برای فضای کسب‌وکار آنلاین برآورد شده است؛ شوکی غیرقابل چشم‌پوشی که بسیاری از استارت‌آپ‌ها را در چند قدمی تعطیلی یا تعدیل نیرو قرار داد.